plus-tooth
با دندان اضافی چه کار کنیم؟
آذر ۱۵, ۱۳۹۵
low-tooth
نشانگان ژنتیکی کم دندانی
آذر ۱۵, ۱۳۹۵
نمایش همه

شما هم از دندانپزشکی وحشت دارید؟

dental-phobia-fear-of-dentist-150x150

یکی از بیماران برایمان نوشته است که:« وقتی به دندانپزشکی مراجعه می کنم، حتی پس از تزریق آمپول بی حسی، همچنان احساس درد دارم و مانع کار دندانپزشک می شوم و همین مشکل باعث عدم مراجعه ام می شود و شدیدا از دندان پزشکی ترس دارم…»

واقعیت این است که آستانه درد در افراد با هم متفاوت است.بعضی ها تا سوزن با لثه آنها مماس
می شود،می گویند درد داریم، برخی دیگر حس درد را وقتی دارند که سوزن به لایه دوم برسد و برخی حتی پس از ورود سوزن به لایه سوم نیز درد ندارند.به غیر از مساله آستانه درد سابقه ذهنی افراد نیز بسیار مهم است. آنچه از نوشته های این خواننده گرامی 40 ساله بر می آمد،این واقعیت را به یادمان می آورد که در قدیم و در نبود دندانپزشک متخصص اطفال،چگونه درمان می شدند.برخی از بزرگترها به یاد دارند که با خشونت و چشم غره پدران و حتی کتک روی صندلی دندانپزشکی برده می شدند. این افراد در بزرگسالی هم خاطره تلخ مطب دندانپزشکی را به یاد دارند و برخی می گویند:«به یاد وقت ملاقات دندانپزشکی که می افتم،کل دندان هایم تیرمی کشد»و کاملا واضح است که این سوابق ناخوشایند می تواند آستانه درد افراد را تغییر دهد.اما چندان جای نگرانی نیست؛چون اگر حتی در سنین بالا با همین افراد،درمانی با روش مناسب صورت بگیرد،عامل ترس کم رنگ شده و به مرور مشکل شان حل می شود.مثلا می شود آماده کردن سوزن و یا صحبت در مورد تزریق را حذف کرد و قبل از تزریق از اسپری بی حسی موضعی استفاده کرد.حتی تکنیک های مناسب تزریق که یک کارتخصصی است
می تواند درکاهش درد موثر باشد.ضمنا از آنجا که برای یک فرد 70 کیلوگرمی می توان تا چهار آمپول
بی حسی تزریق کرد،پس بهتر است مردم نگرانی های بی مورد را از خود دور کنند و به دندانپزشک خود اعتماد داشته باشند و اجازه دهند در صورت صلاحدید پزشک،داروی مجدد تزریق شود.